MENU

Strona główna

Śmierć - prawda czy fikcja?

Życie po śmierci w epokach

Reinkarnacja

Wywiady

Sonda uliczna

Motyw śmierci w sztuce

Autorzy

        
 

Życie po śmierci w epokach

 

  Są różne rodzaje śmierci: Bohaterska, męczeńska, nieuchronna, prawa śmierć, lekka, nagła, przedwczesna, samobójcza, we śnie. Śmierć to przejście do życia wiecznego, a jednak każde pokolenie postrzega ją inaczej.

 Starożytność

   Śmierć przedstawiana w literaturze, daje obraz indywidualnego podejścia do problemu. Utwory z epoki starożytności najczęściej opisują krwawą wojnę, w której śmierć prowadzi wielu jej uczestników. Mamy wtedy do czynienia ze śmiercią bohaterską, choć nie brak przekładów śmierci w imię moralnego porządku, niezgodnego z racjami państwa. („Antygona” Sofoklesa)

 

 Średniowiecze

   W utworach średniowiecznych spotykamy specyficzne podejście do śmierci, wynikające z ówczesnego ideału życia w ascezie.

   Spotykamy więc w utworach śmierć przedstawianą jako granicę pomiędzy życiem doczesnym i wiecznym. Obraz śmierci wskazuje jej potęgę („Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią”). Utwór ten przedstawia schemat „tułacza śmierci” (danse macabre). Podkreśla, że bez względu na pochodzenie, stan majątkowy, śmierć dosięga wszystkich. Utwory tego okresu ukazują również motyw ars moriendi, czyli szlak umierania. Wiele utworów literackich wskazuje, jak powinien człowiek przygotować się do kresu wędrówki jako prawdziwy chrześcijanin („Pieśń o Rolandzie”)

 

 Renesans

   Utwory renesansowe ukazują kryzys światopoglądu poety (Jan Kochanowski- Treny). Śmierć burzy cały system filozoficzny, porządek ówczesnego świata, aby ostatecznie jednak poddać się woli Boga i osiągnąć spokój.

 

 Romantyzm

   Epoka romantyzmu śmierć potraktowała jako ukojenie, pozbawienie się bólu i cierpienia. Wielu bohaterów romantycznych popełnia samobójstwo ( Konrad Wallenrod). Często śmierć związana jest z nieszczęśliwą miłością, a to prowadzi do samobójstwa, które porównywane jest do „szczęśliwego snu” (Juliusz Słowacki- „Anhelli”)